Houten: ultiem suburbaan woonideaal?

Op daguitstap! Naar Houten! Voordien even getwijfeld, maar ik ging uiteindelijk met de auto. Dat was twee keer zo snel en twee keer zo goedkoop. Houten is bovendien erg gemakkelijk bereikbaar met de wagen. Vanaf de snelweg richting Utrecht rijd je in no time naar de gemeente. Achteraf bekeken had die autorit zelfs een extra meerwaarde. Want, toen ik Houten bereikte, was het eerste wat ik mij afvroeg: “waar in godsnaam zijn al die fietsers?”. En vervolgens: “waar liggen de fietspaden?”. In de verte zag ik hier en daar zo’n typisch prachtig Nederlands fietspad, maar ik moest er toch echt naar gaan zoeken.

Dat ik vanuit de auto amper een fietser kon bespeuren heeft natuurlijk te maken met het feit dat het fietsnetwerk en autonetwerk in Houten consequent ontvlecht is. Zo zijn er twee compleet gescheiden netwerken ontstaan.

img_0300.jpg

Onder de Rondweg in Houten lopen zo’n 27 uitstekend ontworpen fietstunneltjes, en doordat in Houten doorgaand verkeer onmogelijk wordt gemaakt via het systeem van Rondweg en ‘inprikkers’ per wijk, kom je erg weinig auto’s tegen. Met de fiets rijd je ongemerkt van fietspad naar fietsstraat, krijg je overal voorrang op het autoverkeer en zijn er nergens verkeerslichten. Logisch, want verkeerslichten zijn uitgevonden om het autoverkeer te regelen, fietsers en voetgangers hebben dat niet nodig. Communicatie verloopt toch altijd gemakkelijker als je niet omringd bent door een laag metaal en glas.

IMG_0322

Het feit dat het fietsnetwerk en het autonetwerk gescheiden is, zorgt voor een hoge verkeersveiligheid, en het is dan ook geen toeval dat kinderen in Houten eerder zelfstandig naar school gaan dan hun leeftijdsgenoten elders.

151017 Houten (uitstap Fietsersbond) 067

(Foto: Fietsersbond)

Ondanks de regen (ja, regen, een hele dag. Tip: geloof de buienradar niet) vond ik het erg prettig en zeer ontspannen fietsen in Houten. Het fietsnetwerk is drager van de ruimtelijke ontwikkelingen, voordeuren staan georiënteerd richting het fietspad of de fietsstraat, scholen en sportvelden worden in eerste instantie ontsloten door fietsinfrastuctuur.

151017 Houten (uitstap Fietsersbond) 048

(Foto: Fietsersbond)

Het station in Houten I (er is ook een Houten II, tegen Houten I aangeplakt, een groeikern van meer recente datum die volgens dezelfde principes is opgebouwd) vond ik ronduit spectaculair. Je fietst bijna tot op het perron. Elk kwartier brengt een trein je binnen de 8 minuten naar Utrecht.

151017 Houten (uitstap Fietsersbond) 009

(Foto: Fietsersbond)

Ik verbaasde me er in mijn vorige post al over dat het fietsgebruik in Houten al bij al laag is, of toch lager dan de uitstekende infrastructuur zou doen vermoeden. Ik suggereerde dat het feit dat Houten in principe ook erg autovriendelijk is, daarmee te maken heeft. Mijn uitstap bevestigde dat vermoeden. Omdat ik met de auto gekomen was, had ik bij voorbaat wat parkeerstress. Tja, een fietsstad, geraak daar maar eens je auto kwijt… Die stress was nergens voor nodig, want na mijn vlotte rit richting Houten, kon ik gemakkelijk en gratis parkeren aan de woning van mijn enthousiaste en erg betrokken gids.

In Houten wordt niet alleen de rode loper voor fietsers uitgerold, het wordt er ook de automobilist erg gemakkelijk gemaakt. Het principe van de Rondweg is erg leesbaar, en ook al is omrijden noodzakelijk, de automobilist kan quasi elke bestemming in Houten met de wagen bereiken. Zo zijn er zowel in het centrum van Houten I als Houten II erg gemakkelijk bereikbare parkeergarages. Bovendien koos Houten ervoor om parkeren zo weinig mogelijk te reguleren. Dat betekent dat parkeren op het openbaar domein overal gratis is. In totaal zijn er 24.156 parkeerplaatsen, goed voor gemiddeld 1,35 parkeerplaatsen per woning (exclusief parkeergarages). Ter info: Houten heeft ongeveer 50.000 inwoners. Houten kent bovendien erg soepele parkeernormen (van 1,2 per wooneenheid voor sociale woningen tot 1,9 voor vrijstaande koopwoningen). Dat is een beleidskeuze van Houten: niet het autobezit, maar het autogebruik indammen. Ik vind dat een eigenaardige strategie, want als je autobezit ontmoedigt dan hoef je geen energie meer te stoppen in het gebruik ontmoedigen. Het zal wel iets te maken hebben met politiek draagvlak of zo.

Houten lijkt me de ultieme realisatie van het suburbane woonideaal. Het is er rustig, de ‘grote’ stad is dichtbij maar ook niet te dicht, afgaand op wat ik zag is er een behoorlijk homogene bevolkingssamenstelling, er zijn veel voorzieningen in de buurt en kinderen kunnen er op straat spelen. De auto mag voor de deur of erg dichtbij geparkeerd worden, veel bewoners hebben eigen tuintjes en er is mooi aangelegd collectief groen.

IMG_0311

De auto voor de deur.

Het is niet de omgeving waar ik zou willen wonen – geef mij maar het onvoorspelbare van de stad – maar gezien de hoge huizenprijzen in Houten is dit voor veel mensen een erg aantrekkelijke woonomgeving. Ik begrijp dat wel.

Houten is voor mij een soort van ruimtelijke veruitwendiging van een en-en-beleid. De mantra ‘bereikbaarheid moet ook autobereikbaarheid zijn’ blijkt ook in Houten diepgeworteld. De structuur van de stad levert erg verkeersveilige omgevingen op, maar ik zou de factuur van de aanleg van het autonetwerk toch niet willen opnemen in mijn gemeentelijke begroting. Voor steden en gemeenten die niet from scratch worden opgebouwd, zal er dus iets radicalers nodig zijn, en is écht autovrij de – veel duurzamere – weg van de toekomst.

Advertenties

5 gedachtes over “Houten: ultiem suburbaan woonideaal?

  1. Heb het met belangstelling gelezen.
    Is jouw premisse dan: autovrije gemeentes en steden? Dan pas is het goed?
    Nochtans toont Houten hoe het infrastructureel kan?

    Autobezit ontmoedigen. Hoe zou jij dat doen? Want hier grijp je rechtstreeks in op de behoeften.

    Conclusie: anti-auto zijn is dé weg om te volgen?

    Like

  2. Ik ben niet anti-auto. Weet niet goed waarom ik zo rigide anti-iets zou zijn. Ik ga wel uit van de sterkte van fietsen, en dat de fiets een waarde op zich heeft (en dat dat meer is dan enkel een alternatief zijn voor de auto). Bovendien, privé-autobezit is sowieso een eindig verhaal, zelfs al gaan we helemaal elektrisch. Voor mij is het goed als we experimenteren en proefprojecten opstarten die compleet autovrij zijn, en daarna zien we wel weer hoe het verder kan.

    (Dat vind ik net het spijtige aan Houten trouwens, dat het een uitstekend voorbeeld is van hoe het wel kan, en dat ze er vervolgens toch weer een autoverhaal van maken waardoor ze hun eigen systeem onderuit halen).

    Like

    • Privé-autobezit is een eindig verhaal. Kan je dat verduidelijken?

      Elektrisch gaan is sowieso geen valabel alternatief – tenzij het hele proces milieuvriendelijk wordt. Toch doet men dat met het openbaar vervoer al decennia – met kernenergie – zonder protest én met goeddunken van fiets- en milieugroeperingen. Nu probeert men het door te duwen naar andere voertuigen. Elektrisch zie ik wel een rol spelen indien het spierkracht ondersteunt – maar dat heeft men vakkundig de pas afgesneden.
      Het volgende valabel alternatief is waterstofvoertuigen, waarmee men al volop bezig is. In NL heeft men H2 tot een poeder kunnen omvormen, dus heel makkelijk transporteerbaar.

      Waarom veronderstel ik dat van anti-auto-denken: Houten heeft een goede infrastructuur maar je stelt dat dit toch niet goed is omdat er teveel auto’s zijn? En men daardoor hun ‘eigen systeem’ (dat is?) ondergraaft. Ik veronderstel dat wellicht verkeerd? Of waarom zeg je dat?

      Uiteraard is het goed om eens te experimenteren met volledig autovrije grotere delen. Ik denk dat iedereen daar benieuwd naar is. Hoe zie je dat trouwens, heb je daar bepaalde gedachtencontouren over uitgewerkt?

      Waarom vind je de fiets méér dan een alternatief voor de auto?

      Maar mijn punt bij dat alles is: waar blijven de vragen aan de mensen, aan de samenleving? Naar hún behoeften? Waarom zit men steeds vanalles uit te denken en uit te voeren zónder de burgers te bevragen?

      Like

  3. Het autogebruik in Houten is inderdaad te hoog. Dat is bijvoorbeeld ook in het weekend te zien hoe men zich naar de sportvelden/zalen en kerken begeeft. Te veel mensen pakken toch nog de auto. Reden: het is te makkelijk om de auto te pakken, onderweg met weinig hinder en snel. Nergens last van kruisend fietsverkeer of lage snelheden. Een warming up is niet in de auto zitten en dan sporten. Het alternatief ligt voor de hand, maar waarom gebeurt dit niet voldoende. Waarom geen parkeergeld heffen en/of minder parkeerplekken. Dan worden er andere oplossingen gekozen. De sportvelden en kerken liggen echt niet ver weg en met de fiets op kortere afstand, dus zou je denken….. Eva heeft helemaal gelijk met haar conclusie. Behalve dat we het stadse leven moeten ontberen. Utrecht is fantastisch, op 8 minuten trein of 30 minuten fraai fietsen. In Houten wonen is van twee walletjes eten.

    Like

  4. Pingback: Houten (2) | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s